BRANDTour

BRANDTour

Bouwen aan regionale acties voor nieuwe ontwikkelingen in het toerisme

VVV Zuid-Limburg is van januari 2017 tot en met december 2021 aangesloten bij het Interreg Europe project 'BRANDTour'. Een samenwerking van 6 andere bekende en minder bekende Europese toeristische regio’s. BRANDTour helpt de DMO's in de toeristische sector meer competitief te worden, tegemoet te komen aan de behoeften van opkomende toeristische doelgroepen en de inkomende stromen naar de Europese Unie te bevorderen door: (1) het verbeteren van de (online) promotie en marketing, (2) het ondersteunen van innovatie en (3) diversificatie.

Wat is het doel?

Het doel van het BRANDTour-project is het toerisme te ondersteunen door de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod te verbeteren. Het project streeft naar betere beleidsinstrumenten om nieuwe, op maat gemaakte toeristische producten te ontwikkelen die de belangen van opkomende doelgroepen bevredigen en de inkomende stromen naar de EU kunnen bevorderen.

Europa is de nummer 1 reisbestemming van de wereld op dit moment. Echter, ziet men een grote groei in andere (goedkopere) niet-Europese bestemmingen. Om te voorkomen dat de EU de koppositie verliest, moeten de regio's de toeristische sector ondersteunen en MKB's helpen meer competitief te worden en hun aanbod aantrekkelijker te maken. De diversificatie van het aanbod en de bevordering van de unieke attracties van de EU zou een belangrijk concurrentievoordeel moeten zijn voor het toerisme in de EU.

Op welke manier?

Via interregionale samenwerking ontwikkelen de partners betere instrumenten om:

  • De zichtbaarheid en de marktpositie van bekende en minder bekende bestemmingen te verbeteren;
  • Attracties herwaarderen door middel van betere marketing, branding en communicatie;
  • Innovatie van het aanbod door samenwerking tussen toeristische MKB's en producten;
  • Synergie tussen particuliere en publieke stakeholders vergroten;
  • Meer op maat pakketten leveren door het aanbod te diversifiëren;
  • Lokale waardeketens bevorderen door thematische en ervaringsgerichte producten te ontwikkelen.

Deze instrumenten zullen het vermogen van de toeristische MKB's in de EU vergroten om de uitdagingen van de markt het hoofd te bieden, de seizoensgebondenheid te verminderen en het economische potentieel van de sector te maximaliseren.

Meetings

Interregional Learning Event in Oost-Vlaanderen

9 en 10 oktober 2018
Manon Luijten heeft de 5e kennisuitwisseling van BRANDTour in Oudenaarde bijgewoond. Manon Luijten presenteerde hier Tickli-Ticketshop Limburg als 'Good Practice'.
Lees meer

4e Interregional Learning Event Kreta

18 en 19 juni
Op 18 en 19 juni heeft VVV Zuid-Limburg het 4e Interregional Learning Event van BRANDTour bijgewoond op het Griekse eiland Kreta.
Lees meer

Interregional Learning Event in Letland

30 april
Eind april werd het derde evenement gehouden voor het Interreg Europe project BRANDTour waar VVV Zuid-Limburg met 6 andere partners deel van uit maakt.
Lees meer

Derde stakeholdermeeting BRANDTour

3 april 2018
VVV Zuid-Limburg heeft haar derde stakeholders bijeenkomst voor het project BRANDTourgeorganiseerd bij restaurant de Gerardushoeve op 3 april 2018.
Lees meer

Tweede Interregional Learning Event in Zuid-Limburg

12 en 13 december
VVV Zuid-Limburg organiseerde het tweede ILE en ontving haar partners in Valkenburg voor de presentaties van de Good Practices en bracht een studiebezoek aan Heerlen.
Bekijk vlog

Eerste Interregional Learning Event in Palma de Mallorca

23 en 24 oktober
In Palma de Mallorca heeft het 1e Interregional Learning Event van BRANDTour plaatsgevonden. Manon Luijten en Babette Vanom hebben hier twee 'Good Practices' gepresenteerd.
Lees meer

Presentatie Brandtour voor toeristische ambtenaren

11 juli 2017
Tijdens het ‘Intergewestelijk Overleg Toerisme Zuid-Limburg’ op 11 juli 2017 heeft Manon Luijten een presentatie gegeven over het Interreg Europe Project BRANDTour.
Lees meer

Parnter meeting in Gent

27 en 28 juni 2017
Manon Luijten en Babette Vanom hebben de 2e meeting van dit project in Gent bijgewoond. O.a. stonden de regio-analyses en een studiebezoek op het programma.
Lees meer

Bijeenkomst voor Zuid-Limburgse stakeholders

20 juni 2017
Tijdens deze bijeenkomst met de VVV Zuid-Limburg klankbordgroep heeft Manon Luijten een toelichting gegeven op het project BRANDTour.
Lees meer

Kick-off meeting in Florence

9 en 10 mei
Op 9 en 10 mei was Manon Luijten in Florence voor de Kick-off meeting van het Interreg Europe project 'BRANDTour'.
Lees meer

De 6 partners

Toscane

De doelstelling van Tuscany Region en Tuscany Tourist Board is het concurrentievermogen van de toeristische MKB's vergroten door het aanbod te vernieuwen en verbeteren afgestemd op de buitenlandse gasten. Zij streven ernaar om: marketingactiviteiten op het gebied van toerisme te vernieuwen, nieuwe bedrijfsmodellen voor DMO's te ontwikkelen en producten- en dienstontwikkeling te ondersteunen. 

 

 

Lees meer over 'Toscany Region'

Kreta

Kreta streeft naar een innovatiecultuur onder hun ondernemers en burgers van Kreta. Het beleid dient uiteindelijk ondersteuning te bieden aan het oprichten van clusters en regionale netwerken gericht op de sectors: toerisme, cultuur, milieu en de agrarische voedingsindustrie. 

Lees meer over 'Crete Region'

Letland

Letland wil via het project BRANDTour doelstellingen uit hun landelijke toeristische beleid 'Latvian Tourism Development Guidelines 2014-2020' realiseren. Zij richten zich op het verbeteren van het internationale concurrentiepositie door middel van de volgende marketingactiviteiten:

  • steun voor  toeristische MKB's om deel te kunnen nemen aan tentoonstellingen, conferenties en handelsmissies in het buitenland;
  • ondersteuning voor accreditatie en certificering;
  • advies en om buitenlandse investeringen aan te trekken. 
Lees meer over 'Ministry of Economics of the Republic of Latvia'

Oost-Vlaanderen

Oost-Vlaanderen streeft ernaar om hun regio als innovatief, creatief en duurzaam op de kaart te zetten. Hoewel Oost-Vlaanderen steeds meer toeristen trekt, is diversificatie een grote uitdaging. Het stimuleren van de toeristische hoofdattracties, vooral de historische steden en fietsen, bieden veel kansen. Ook het vermarkten van de streekproducten (bier, chocolade en ham) is een van de speerpunten.

Lees meer over 'Economic Council of East-Flanders'

Baleares

Baleares Region heeft als doel het toeristisch MKB te laten groeien op regionale, nationale en internationale markten en te betrekken bij innovatieprocessen. Het project kan de toeristische MKB's helpen om producten en diensten te ontwikkelen om nieuwe doelgroepen aan te trekken en die tevens positief bijdragen aan de diversificatie van het toeristisch aanbod. 

Lees meer over 'Agency for Tourism of the Balearic Islands'

Zuid-Limburg

Vanwege het succes van het toerisme in de afgelopen decennia, hebben veel toeristische MKB's (vooral bungalowparken, campings en middelgrote familiebedrijven) hun aanbod niet vernieuwd of aangepast aan een gewijzigde vraag. Ook blijken zij minder effectief in het promoten en communiceren van hun aanbod. VVV Zuid-Limburg wil binnen dit project de toeristische MKB's ondersteunen bij het innoveren van het toeristische aanbod op basis van actuele trends, meer productontwikkeling gericht op beleving en een betere vermarkting en (online) promotie van het aanbod en regio met het Customer Journey Model als leidraad.

Lees meer over VVV Zuid-Limburg

Deel deze pagina met je familie en vrienden

Terug naar de website