Onze historie
als basis voor de toekomst

Het toerisme in onze regio en Visit Zuid-Limburg hebben een rijke historie. Die historie vormt een solide basis voor onze toekomst. Hoe? We blikken graag even met u terug én vooruit. Reis mee!

Hallo, toerisme!

Voor het begin van het toerisme in Zuid-Limburg (en de rest van Nederland), reizen we terug naar 1850 naar Geulstad Valkenburg. Door de aanleg van de spoorlijn Maastricht – Aken werd dit romantische stadje opeens bereikbaar. De eerste gasten druppelden rond 1853 binnen en de Kasteelruïne, de enige hoogteburcht van Nederland, groeide uit tot blikvanger van het Geuldal. Ook de unieke mergel, de mooie natuur en de gezonde lucht bleken een enorme aantrekkingskracht te hebben. De verhalen van de bekende dichteres Betsy Perk, die in 1878 zelfs een roman over Valkenburg schreef, waren hierbij de kers op de taart: Valkenburg groeide uit tot een toeristische hotspot.

Hallo, eerste VVV!

Door al die ‘vreemde’ mensen in het Geuldal, ontstond bij enkele heren in Valkenburg het idee om de regio te gaan promoten. Ze wilden niet alleen gasten werven, maar ook informatie verstrekken over wat er te doen is en activiteiten organiseren. En zo is in 1885 ‘VVV Het Geuldal’ geboren. De eerste VVV in Nederland! Al gauw werd deze jonge enthousiaste club een belangrijke aanjager van het lokale toerisme. Dat bleef niet onopgemerkt; al snel schoten in heel Nederland de VVV’s als paddenstoelen uit de grond. Onder het motto ‘samen zijn we sterker’ bundelden ze hun krachten in een landelijke koepelorganisatie (die we nu kennen als VVV Nederland) en leverden op die manier een aanzienlijke bijdrage aan de groei van het toerisme in het hele land.

Hallo, nu!

Vandaag de dag is het ‘blauwe VVV’ nog steeds een van de meest betrouwbare merken en is het hechte Nederlandse VVV-model wereldwijd uniek. Wij als eerst geboren dochter zijn inmiddels uitgegroeid tot Visit Zuid-Limburg: dé betrouwbare partner voor bestemmingsmanagement en -marketing in Zuid-Limburg. Sinds 1885 en helemaal van nu.

Toeristische feitjes Zuid-Limburg

  • Ruim 2,1 miljard bestedingen
  • 7,5% van banen in de toeristische sector
  • Forse toename (uitgaven) buitenlandse gasten
  • Toeristische industrie belangrijke economische motor

Hallo, toekomst!

Een blik richting de toekomst maakt ons blij. De vrijetijdseconomie wordt gezien als groeisector en onze regio zelf is volop in beweging. Uitstekende perspectieven, toch?