Onze historie als basis voor de toekomst

Onze historie als basis voor de toekomst

Onze organisatie kent een rijke geschiedenis van de opkomst van het toerisme in 1850 naar de oprichting van Nederlands eerste VVV in 1885, tot de toeristische mammoet die het toerisme nu is. Ook de rol van de VVV en het Zuid-Limburgs toerisme veranderen in de toekomst mee.

Opkomst toerisme

Het toerisme in Valkenburg en dus ook in Zuid-Limburg én in Nederland begon rond 1850 met de aanleg van de spoorlijn Maastricht – Aken, met een halte in Valkenburg. Het romantische stadje in het Geuldal werd opeens bereikbaar. Toen de gasten in 1853 begonnen te arriveren werd De Kasteelruïne, de enige hoogteburcht van Nederland, ineens de blikvanger van het Geuldal. Ook uniek en onderscheidend in die tijd was de gelige mergel waarvan de eerste hotels in het historisch stadscentrum waren gemaakt. Samen met de mooie natuur van het Geuldal en de gezonde lucht door de afwezigheid van malaria, werd deze streek geliefd bij welgestelde toeristen. Ook hielpen de verhalen van de landelijk bekende dichteres Betsy Perk mee, die in 1878 zelfs een roman over Valkenburg schreef. Valkenburg genoot in die tijd dus al een beetje bekendheid in het vlakke Holland, ook door enthousiaste reisverslagen die waren verschenen in kranten en tijdschriften.

Oprichting VVV het Geuldal, Nederlands eerste VVV 132 jaar

Enkele heren in Valkenburg zagen toekomst in vreemdelingen die langer in het gebied verbleven. Ze redeneerden dat die Hollanders wellicht interesse hadden om hun zomers in het oorlogsveilige en toch buitenlands aandoende Valkenburg door te brengen. En zo werd in 1885 het idee achter de eerste VVV van Nederland geboren. Doel: gasten werven, informatie verstrekken over wat er te doen is en activiteiten organiseren. De jonge VVV ‘Het Geuldal’ werd al snel actief en startte met promotiecampagnes, het organiseren van activiteiten, het maken van informatieboekjes en werd zo een belangrijke aanjager van het toerisme in het Geuldal. Het succes van de nieuwe Valkenburgse organisatie bleef niet onopgemerkt en in recordtijd schoten in heel Nederland de VVV’s als paddenstoelen uit de grond en leverden samen een belangrijke bijdrage aan de groei van het toerisme in ons land. Daarnaast gingen al die Nederlandse VVV’s nauw met elkaar samenwerken en richtten een landelijke koepelorganisatie op, die uitgroeide tot het huidige VVV Nederland, een belangrijke promotor van het binnenlands toerisme.

VVV 132 jaar

Op 22 februari 2015 was het exact 132 jaar geleden dat VVV Zuid-Limburg (via rechtsvoorganger VVV Het Geuldal) in Valkenburg werd opgericht. Deze Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer was de eerste organisatie in haar soort in Nederland (voor zover bekend ook in Europa) en leidde tot het huidige, breed vertakte, Nederlandse VVV netwerk. Ons 125-jarige jubileum in 2010 is destijds uitgebreid gevierd met de komst van toenmalig Koningin Beatrix en een optreden van André Rieu. 

Toerisme anno nu

Anno 2017 is de VVV op basis van recent onderzoek, een van de meest betrouwbare merken in Nederland en is het hechte Nederlandse VVV model wereldwijd uniek. Zuid-Limburg is anno 2017 een toeristische mammoet, ook op nationale schaal. Uit de toeristische trendrapportage 2016 van de Provincie Limburg blijkt, dat de bestedingen in Zuid-Limburg 2,1 miljard bedragen. De bestedingen van buitenlandse verblijfsgasten zijn fors toegenomen. Buitenlandse toeristen weten Zuid-Limburg steeds beter te vinden en geven ook meer geld uit in de regio. De zakelijke markt heeft zich eveneens goed ontwikkeld in Zuid-Limburg. De werkgelegenheid van het toerisme in Zuid-Limburg is 20.253 banen en het aandeel in de werkgelegenheid in de regio is circa 7,5%. De indirecte inkomsten binnen de toelevering en de detailhandel liggen traditioneel erg hoog binnen deze branche en schattingen spreken daarom van nog eens 2 miljard euro extra omzet met dito werkgelegenheid. De toeristische industrie is daarmee een van de belangrijkste economische motoren van Zuid-Limburg. Niet alleen de Zuid-Limburgse economie wordt gedomineerd door het toerisme, ook het culturele leven, de structuur van het landschap en de inrichting van de steden dragen hun sporen bij op een positieve manier. Immers, mede dankzij het enorme economische belang van deze bedrijfstak wordt gewaakt over het fraaie landschap, worden wandel- en fietsroutes aangelegd, worden culturele tradities gekoesterd, worden spraakmakende evenementen georganiseerd en wordt gebouwd aan fraaie binnensteden. Zuid-Limburg is dus toerisme.

Toekomst van het toerisme

En de toekomst? Ook die ziet er goed uit met uitstekende perspectieven, want de vrijetijdseconomie in Nederland wordt als een groeisector gezien. Zuid-Limburg is sterk in beweging. Vooral het landschap verandert door grootschalige investeringen. Te denken valt aan de ontwikkelingen rond de Grensmaas waaronder het Rivierpark Maasvallei, het buitengoed Geul & Maas met de Via Belgica en de Buitenring parkstad en andere IBA-projecten. In het Nationaal Landschap Zuid-Limburg is er ook zorg om de toekomst van de boeren en daarmee om het onderhoud van de karakteristieke elementen in het landschap. Een ander punt van aandacht zijn de ontwikkelingen binnen de online travel agents, de collobarative economy en de review sites die het functioneren van ondernemers erg raken. De rol van de VVV Zuid-Limburg verandert mee. Onze organisatie gaat zich naast de promotie van het gebied, meer richten op

  • faciliteren en stimuleren van innovatie van duurzaamheid (vooral binnen het ondernemerschap) en trends zichtbaar maken.
  • verzameling, bewerking en distributie van originele content.
  • moderator van de gesprekken over de toekomst van de regio.
  • stimuleren en uitbouw van de authenticiteit en identiteit van de regio.
  • netwerken onderhouden en opbouwen zowel binnen Zuid-Limburg als daarbuiten.
  • op een originele wijze gasten ontvangen en inspireren, zowel in Zuid-Limburg zelf als in de virtuele wereld.

Qua promotie staat de Customer Journey centraal bij het ontwikkelen van nieuwe producten/diensten die de VVV gaat inzetten naar (nieuwe) gasten. Door bestaande gasten aan ons te binden en buitenlandse en zakelijke markten te bewerken, ontstaat er groeipotentie in de bestedingen van het verblijfs- en dagtoerisme. Concrete projecten zoals ‘In the city Valkenburg’(om data van gasten in te zetten voor promotie), China marketing, de bloggerssabbatical, de nieuwe inrichting van de VVV Limburg Winkels naar inspiratiepunten, het ontwikkelen van digitale informatie bij ondernemers en Virtual Reality films ondersteunen daarbij. Uiteraard blijven we ook inzetten op sociale netwerken, influencers, free publicity, zoekmachine optimalisatie en online conversie.

Deel deze pagina met je familie en vrienden

Terug naar de website