Detail

Zesde Interregional Learning Event Balearen

20 december 2018

Zesde Interregional Learning Event Balearen

Zuid-Limburg presenteert VVV-Inspiratieschermen in Palma de Mallorca 
Voorbeeld uit Limburg om de lokale waardeketens te bevorderen

VVV Zuid-Limburg was aanwezig bij de zesde regionale uitwisseling van het Europese project BRANDTour, dat plaatsvond op het eiland Mallorca (Balearen, Spanje) op 18 en 19 december jl. Deze keer met als thema ‘lokale waardeketens bevorderen door thematische en ervaringsgerichte producten te ontwikkelen’. VVV Zuid-Limburg presenteerde hier de eigen VVV-Inspiratieschermen om als voorbeeld te dienen voor andere bestemmingen.

VVV-Inspiratischermen
Een van de kerntaken van de VVV Zuid-Limburg  is de bemiddeling tussen gast en ondernemer, via haar eigen kanalen en VVV-winkels maar ook op locatie. Vanuit de behoeften van de ondernemers om geen folderrekken meer in de receptieruimtes van de accommodaties neer te zetten en vanwege duurzaamheid, realiseerde VVV Zuid-Limburg een digitale ontsluiting van de informatie over bijvoorbeeld bezienswaardigheden, evenementen, routes en dagjes uit via touchscreens. De ondernemer wordt volledig ontzorgd door de VVV en kan de gasten 24/7 voorzien van actuele informatie. De benodigde inspiratiesoftware wordt op basis van een abonnement beschikbaar gesteld en draait inmiddels bij diverse bedrijven in de regio. Met de VVV-inspiratieschermen kan VVV Zuid-Limburg haar diensten en services nog sterker verankeren binnen haar ondernemersveld.

De media interesseerden zich voor het voorbeeld dat VVV Zuid-Limburg presenteerde aan de andere bestemmingen waaronder Pretwerk en  Parkstad Actueel.

BRANDTour
Bij het Interreg Europe project BRANDTour zijn 7 toeristische organisaties uit de regio's Toscane, Kreta, Letland, Oost-Vlaanderen, de Balearen en Zuid-Limburg betrokken. Het initiatief bestaat vanaf 2017 en zal eind december 2021 worden afgesloten. Het wordt gefinancierd door het Interregionaal samenwerkingsprogramma Interreg Europe met een totale begroting van 1,3 miljoen euro. Het doel van het BRANDTOUR-project is het verbeteren van de capaciteit van de partners om het toerisme te ondersteunen door de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod. Het project heeft tot doel betere beleidsinstrumenten aan te reiken om nieuwe, op maat gemaakte toeristische producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan opkomende doelgroepen en de inkomende stromen naar de EU bevorderen.