Detail

Vlaaiprimeur in Zuid-Limburg en Maastricht

26 oktober 2018

Vlaaiprimeur in Zuid-Limburg en Maastricht

De afgelopen maanden ontwikkelden Bekkerie Talentino in Maastricht en Mertz Kleinfruit in Sint Geertruid onder de vlag van La Saison Culinaire, de nieuwe gezonde kiwibesvlaai die vanochtend feestelijk werd onthuld tijdens de Nationale Dag van de Vlaai. Het is een powervlaai met kiwibes van Zuid-Limburgse bodem en zit vol met stoffen die een positief effect hebben op de gezondheid. Zo is het vitamine C-gehalte van de kiwibes wel 50 keer zo groot als dat van een appel, en bevat de kiwibes enorm veel antioxidanten en mineralen. Het vlaaideeg bestaat uit speltbloem, honing, boter, zout en water. De pudding bestaat uit melk, eieren en vanille. En de topping uit gehalveerde kiwibessen.

De diepgewortelde liefde voor de vlaai zit in vrijwel iedere Maastrichtenaar of Limburger. Het staat dan ook symbool voor ‘het goede leven’. De meest uiteenlopende aangelegenheden grijpt men aan om een stuk vlaai te trakteren. En het uitgesproken moment om vlaai te ‘smikkelen’ is natuurlijk op de Nationale Dag van de Vlaai. VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing trakteerden dan ook op deze dag de nieuwe vlaai uit aan passanten en 'herfst'vakantiegangers.

Waar is de vlaai verkrijgbaar?
De nieuwe seizoensvlaai is tot half november te verkrijgen en proeven bij Talentino (De Greune Luiper) aan het Koningsplein 101 in Maastricht en bij Talentino in Margraten aan de Van Eynattenstraat 2. Vanaf 5 stuks is de vlaai ook te bestellen en worden de vlaaien ter plaatse geleverd, mits het in een straal van +/- 10 km van Maastricht is. Bestellen kan via bekkerie-talentino@talentonline.nl. De vlaai is momenteel ook verkrijgbaar bij Plus Schouteten in Simpelveld en bij Plus Custers in Eijsden, een actuele lijst van de verkooppunten is telkens te vinden op lasaisonculinaire.nl. Voor de horeca zijn de vlaaien ook verkrijgbaar bij de Hanos in Heerlen.
 
Wat is La Saison Culinaire?
De projectgroep La Saison Culinaire zet met steun van vele stakeholders en de Provincie Limburg de nieuwe Limburgse vlaai in de markt. Een van de doelen van La Saison Culinaire is om streekproducten uit de Limburgse regio op de kaart te zetten door korte ketens te realiseren tussen producenten en consumenten. Een bewijs van het ‘goede (gezonde) leven’ hier in de Euregio! Maastricht Marketing en VVV Zuid-Limburg helpen La Saison Culinaire om deze ambachtelijke vlaai onder de aandacht te brengen.