Detail

Seizoensresultaten toeristische sector

28 oktober 2018

Seizoensresultaten toeristische sector

Zo voor de herfstvakantie bent u misschien ook bevraagd door een van onze medewerkers om uw tevredenheid over de resultaten van het afgelopen seizoen te bespreken. Wij constateren dat de helft van de attracties die ons van resultaten voorzagen meer bezoekers hadden dan in dezelfde periode vorig jaar en dat zo’n 30% een gelijk bezoekerspercentage had. Het meest tevreden waren de attracties in het Heuvelland en in de Grensmaasvallei mede te verklaren door het goede weer.

Van de accommodaties draaiden de campings het hoogste gemiddelde bezettingspercentage van alle categorieën in alle gebieden, vanwege het mooie weer. De vakantiehuisjes doen het overal goed maar het beste in het Heuvelland en daarna in Parkstad. De hotels in Parkstad draaiden het beste en zelfs beter dan vorig jaar, maar de Grensmaasvallei en het Heuvelland deden het ook goed.
Over het algemeen kunnen we concluderen dat Zuid-Limburg het meest bezocht door respectievelijk Nederlanders, Belgen en Duitsers, is de gemiddelde verblijfsduur in een hotel 2 nachten, in een vakantiewoning een midweek en op een camping een week. Verder zijn In het Heuvelland en in Valkenburg met name de fiets- en wandelevents belangrijk. Vooral de Amstel Gold Race springt eruit en Andr;é Rieu trekt ook gasten aan. In de Grensmaasvallei is het Oktoberfeest het belangrijkste evenement en in Parkstad spelen culturele events zoals Cultura Nova en Pinkpop een rol. Ook Limburgs Mooiste doet hier een duit in het zakje.

Aandachtspunten waren er ook omdat er door de hitte soms annuleringen waren. Verder vragen gasten steeds meer om rekening te houden met een allergie. Ook zijn er zorgen omdat de prijzen gaan stijgen vanwege de verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9% op eten en drinken en levensmiddelen. De verwachtingen voor de herfst/winter zijn over de algehele linie optimistisch voor Zuid-Limburg.

Wij gebruiken de enquête puur om een indicatie voor onszelf te hebben. Ook worden wij regelmatig geinterviewd door de media, deze keer wilden Dagblad de Limburger en L1 radio het naadje van de kous weten.