Nieuwjaarsbijeenkomst

17 januari 2018

Nieuwjaarsbijeenkomst

De Europese Commissie beoogt met dit thema een zeker doel maar VVV Zuid-Limburg in 2018 absoluut ook. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV Zuid-Limburg - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna 400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio Zuid-Limburg uniek maken. Dit door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als ‘Bron van Europa’, Zuid-Limburg en omgeving liggen immers in de bron van Europa. Deze gemene deler maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. Onder de noemer ‘Bron van Europa’ kunnen alle deelthema’s van het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed worden belicht. Hiermee zetten we ook alvast een belangrijke stap richting het verkrijgen van de Unesco werelderfgoed status. VVV Zuid-Limburg neemt sinds 1885 zelf ook verantwoordelijkheid om broninformatie richting gasten - vroeger op papier en nu digitaal - te ontsluiten. Als kers op de taart, werden aan het einde van de bijeenkomst nog een tiental bedrijven in het zonnetje gezet voor de bijzondere prestaties die zij in 2017 leverden.
Ook Eric Geurts gedeputeerde Toerisme, Mobiliteit en Stedelijke ontwikkeling haakte aan op het thema Cultureel erfgoed en wat dat betekent voor de toeristische sector in Limburg. Hij moedigde de aanwezige ondernemers aan om vooral te blijven werken aan de kwaliteit van onze toeristisch sector. ”Het versterken van het ondernemerschap is cruciaal, daar zet ik me hard voor in. Werken aan de toeristische sector; promoten van onze gastvrijheid; laten we dat doen samen met partners uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid en onze inwoners bij uitstek. Samen kunnen we ervoor blijven zorgen dat de Limburgse gastvrijheid van topkwaliteit is en blijft.”

Deelthema’s Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed.
De Europese Commissie zet dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop onze regio perfect kan aansluiten. Een goede reden om ‘Bron van Europa’ als onderscheidend concept in de markt te zetten omdat alle thema’s hier uitstekend in passen. Hoe? Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te ontwikkelen. “Een manier om ons cultureel erfgoed bloot te leggen ligt binnen handbereik via een digitale openstelling ervan met de nieuwste technieken die ons verhaal als de Bron van Europa vertellen. Hiertoe nodigen we graag alle betrokken partijen uit om de ontwikkeling ervan te verkennen” aldus Anya Niewierra.

VVV Zuid-Limburg sinds 1885
De oudste VVV van Nederland bestaat op 22 februari 2018 133 jaar. Daarmee legde de organisatie de bakermat voor het toerisme in heel Nederland. Om dit tot uitdrukking te brengen voert de organisatie vanaf nu het onderschrift ‘sinds 1885’ bij het zakelijk gebruik van haar naam. Een organisatie met erfgoedstatus en met moderne ambities. In 2018 wordt bijvoorbeeld een start gemaakt met de omvorming van de VVV Limburg Winkels naar belevingscentra en wordt ondernemers de mogelijkheid geboden om via inspiratieschermen toeristische informatie digitaal te ontsluiten.

Bijzondere prestaties in 2017
Regiobreed hoorde daar natuurlijk een plaats in de Top 100 van Green Destinations bij. In de gemeenten en het ondernemersveld gaat het om de volgende behaalde eerste prijzen:
•    Berg en Terblijt > D’r Moostuin > Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs
•    Epen > De Gerardushoeve > Het terras van het jaar
•    Heerlen > Kasteel Terworm > Beste terras van Limburg
•    Maastricht > Oostwegel Collection > Dutch Hotel Award
•    Heerlen > Gemeente Heerlen > Dutch Street Art Award
•    Slenaken > Hotel Slenakerhof > Zoover Award Regiowinnaar
•    Puth > Camping de Botkoel > Zoover Award Regiowinnaar
•    Rimburg > Wandelcafé de Watertoren > Giraf Award
Ook werden Gina van Mulken, wethouder van de Gemeente Stein voor het viraal gaan van het filmpje ‘Stein Stil Genieten’ en Sharon Brabant van Dagblad de Limburger voor de titel ‘European Newspaper of the year’ voor best vormgegeven regionale krant - in het zonnetje gezet.

Een leuk verslag is ook te lezen op Limbourgeois  en op Limburgzaken.nl.