Herdenkingsjaar Maasvallei 1568

23 maart 2018

Herdenkingsjaar Maasvallei 1568

In 1568 speelde het RivierPark Maasvallei een belangrijke rol aan de vooravond van de 80-jarige oorlog. Met hulp van Karel van Bronckhorst-Batenburg stak Willem van Oranje in oktober 1568 bij Obbicht de Maas over met zijn leger van 30.000 man om de strijd aan te gaan met de hertog van Alva, die in Maastricht was gelegerd. En twee edelen uit Stein, de gebroeders Diederik en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg, werden op 1 juni 1568 in Brussel onthoofd vanwege hun rol bij de opstand. In 2018 is het precies 450 jaar geleden dat deze gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.

Stichting Erfgoed Stein en het Ecrevissecomité Obbicht gaan in 2018 een aantal gebeurtenissen rond het herdenkingsjaar 1568 in beeld brengen: een speciale tentoonstelling in de Multifunctionele ruimte de Hoppenkamp (Hoppenkampstraat 14a) in Stein, een thematische fiets- en autotocht in de Maasvallei, een openluchtspel bij kasteel Obbicht, living history op de kasteelruïne van Stein of lezingen op verschillende locaties. Een aantal activiteiten worden in samenwerking met andere regionale partners gedaan.  Ook verschijnt er in 2018 een speciaal herdenkingsbier. Alle informatie kan worden bekeken op de website www.maasvallei1568.nl.

Te voet, op de fiets en per auto

De historische Maasvallei ontdekken kan op vele manieren. Speciaal voor het herdenkingsjaar 1568 is er een grensoverschrijdende historische fietstocht ontwikkeld van 39,5 km die u langs meerdere bijzonder locaties brengt. De fietstocht is vanaf april voor € 2,- o.a. te koop bij alle VVV Zuid-Limburg winkels en online via www.limburgwinkel.nl. De fietstocht is ook te koop in De Hoppenkamp en op de kasteelruïne van Stein.
Op 19 augustus vindt er een bijzondere autotocht plaats waarvoor men zich binnenkort kan inschrijven via de website www.maasvallei1568.nl. Op 7 oktober kan grensoverschrijdend gewandeld worden door het RivierPark Maasvallei tijdens de 4e editie van de MaasTrek.

Exposities en lezingen
Tijdens het herdenkingsjaar 1568 kunt u meerdere exposities bezoeken en lezingen bijwonen. Zo is er in de multifunctionele ruimte de Hoppenkamp in Stein (Hoppenkampstraat 14a) een expositie rondom de gebroeders Bronckhorst-Batenburg en vinden er in Stein, Urmond en Obbicht lezingen plaats over o.a. de 80-jarige oorlog en de Maasvallei, de Raad van Beroerten, en Religie en Geweld. Verder zijn er extra openstellingen en excursies op de Kasteelruïne van Stein.

Herdenkingsbier 1568 en drieorenkruik
In het kader van het herdenkingsjaar 1568 wordt eenmalig een herdenkingsbier uitgebracht, vervaardigd door Brouwerij de Fontein in Stein. Dit bier kent een aantal middeleeuwse technieken en ingrediënten. Er worden onder meer kruiden gebruikt die ook voorkomen in de middeleeuwse kruidentuin. Voor dit speciaal bier wordt in beperkte oplage een speciaal drie oren kruikje uitgegeven.

Meer informatie
Meer informatie over de activiteiten van het herdenkingsjaar Maasvallei 1568 is te vinden op www.maasvallei1568.nl. Hier vindt u ook alle informatie en inschrijfformulieren van de autotocht en herdenkingsbier. Wenst u meer informatie neem dan contact op Jos Drubers van Stichting Erfgoed Stein per e-mail secretariaat@stichtingerfgoedstein.nl.