Detail

Bezettings- en bezoekerspercentages in de lift

5 april 2018

Bezettings- en bezoekerspercentages in de lift

De bezettingspercentages in de winter bij hotels, vakantiewoningen en campings in Zuid-Limburg lagen iets hoger dan vorig jaar. Ook de dagattracties zijn tevreden over de bezoekersaantallen in de wintermaanden, in de meeste gebieden kwamen er zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Belangrijke evenementen voor de bezetting zijn de kerstactiviteiten geweest en richting het voorjaar met name wielerevenementen zoals de Amstel Gold Race. Voor dagattracties geldt dat het aanbieden van nieuwe producten, concepten, activiteiten en promotie zich positief doorvertalen in de bezoekersaantallen.

Waarnemingen accommodaties

De bezetting in het heuvelland was het hoogste in de winter. In Valkenburg deden de hotels en vakantiewoningen het ook goed echter vanwege het seizoen, bleven de campings achter. In Parkstad deden de hotels en vakantieparken het redelijk en in de Grensmaasvallei wat minder. De verwachtingen voor het voorjaar zijn in het heuvelland het beste. De overige regio’s zijn nog wat voorzichtiger, vooral de campings. Qua bezoekers komen de meeste gasten uit Nederland. België en Duitsland volgen daarna en doen niet voor elkaar onder. De gemidddelde verblijfsduur ligt nog altijd voor het hele gebied tussen de 2 à 3 dagen. Wat betreft evenementen zijn de Oktoberfeesten en de Kennedymars in de Grensmaasvallei belangrijke trekkers. Als laatste nemen een aantal accommodaties waar, dat de economie aantrekt en gasten weer meer te besteden hebben.

Waarnemingen attracties
In zowel Parkstad, Valkenburg, de Grensmaasvallei alsook in het heuvelland, zijn de attracties tevreden over de bezoekersaantallen in de winterperiode. In het heuvelland, Parkstad en in Valkenburg is er zelfs meer bezoek geweest dan in dezelfde periode vorig jaar. Innovatie van producten of concepten, nieuwe activiteiten en meer promotie blijken de succesfactoren van deze groei in bezoekerspercentages.