Belangrijke mijlpalen VVV Routepunt

29 september 2018

Belangrijke mijlpalen VVV Routepunt

Het Routepunt VVV Zuid-Limburg kan terugkijken op de voltooiing van de lange-afstandfietsroute (LF) Maasroute. Dit is de eerste van de 10 nieuwe nationale LF routes van het land. Deze maand brachten de vrijwilligers van Routepunt VVV Zuid-Limburg de eerste nieuwe bordjes van de LF Maasroute aan. Maar er is nog meer nieuws over de routes waar het Routepunt VVV Zuid-Limburg verantwoordelijk voor is. De Sint Pietersberg Route Maastricht is uitgeroepen tot de beste nieuwe route van Nederland. Alle lof gaat in dit geval uit naar de vrijwilligers van de Maastrichtse mountainbikeclub Trailz043.

Plaatsing nieuwe bewegwijzering Maasroute
Het bestaande netwerk van lange-afstandfietsroutes (LF-routes) transformeert de komende jaren naar tien nationale LF icoonroutes. De LF Maasroute is de eerste. Ingezet is hierbij op optimale beleving van het stroomgebied van de Maas. Het resultaat is een prachtige, afwisselende route Maastricht – Hoek van Holland – Rotterdam van 485 km. Goede doorgaande bewegwijzering is één van de pijlers van de nationale icoonroutes. De transitie van het LF-netwerk is hét moment voor een herziene uitvoering van de bewegwijzering. Deze maand brachten vrijwilligers van Routepunt VVV Zuid-Limburg de eerste nieuwe bordjes van de LF Maasroute aan. Vervolgens voert in oktober Routebureau Noord- en Midden-Limburg het veldwerk uit. Noord-Brabant, Gelderland en Zuid-Holland volgen daarna. Het Fietsplatform coördineert de uitvoering en bewaakt de continuïteit en uniformiteit.

Beste nieuwe mountainbike trail van Nederland in Zuid-Limburg
Op 29 september is de Sint Pietersberg Route Maastricht uitgeroepen tot de beste nieuwe route van Nederland. Deze route, die eind vorig jaar werd geopend, voert over D’n Observant en door België. De prijs werd uitgereikt door MTB Trail Awards. Dit is een organisatie die de aanleg van MTB-routes in Nederland bevordert en zich inzet voor de erkenning van betrokken vrijwilligers (www.mtbtrailawards.com). In dit geval gaat die erkenning naar de vrijwilligers van de Maastrichtse mountainbikeclub Trailz043.
Bij de voorbereiding, die vijf jaar heeft gevergd, waren ook de Gemeente Maastricht, de Provincie Limburg en Natuurmonumenten betrokken. Ook heeft het geleid tot de oprichting van de Stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg. Deze organisatie heeft als doel om een modern Zuid-Limburgs en Euregionaal mountainbike routenetwerk te ontwikkelen, waarbij natuur, economie, recreatie en sport centraal staan (www.mozl.nl). In de nieuwe route zitten pittige stukken bos, is op delen redelijk steil en biedt zo in Nederland een unieke bike-beleving.